Verhalen van medewerkers: geen dag is hetzelfde
Loopbaanreis SSOE: van start tot finish gemotiveerd aan de slag
Medewerkers in het onderwijs zijn altijd bezig met de ontwikkeling van hun leerlingen, maar ook hun eigen ontwikkeling vinden ze erg belangrijk. SSOE biedt haar medewerkers dan ook alle ruimte om verder te groeien. Dat is onderdeel van goed werkgeverschap én een manier om hen te blijven motiveren voor hun werk bij SSOE.
SSOE wil graag dat medewerkers een leven lang vitaal en enthousiast aan de slag kunnen. “Daarom willen we onze medewerkers carrièreperspectief bieden”, vertelt Marianne Vat, beleidsmedewerker P&O. “Blijven groeien werkt motiverend. Zo willen we mensen binden, boeien én behouden voor SSOE. Onderwijzend personeel is schaars en we zijn zuinig op onze mensen.” SSOE zette verschillende stappen om groeiperspectief te bieden. Zo kregen alle onderwijsmedewerkers een abonnement op het platform E-Wise. E-Wise bevat tientallen korte cursussen over onderwerpen rond leerlingen, lesontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling, zoals gedragsproblemen, groepsprocessen en coachend lesgeven. E-Wise biedt ook een training over autisme, gemaakt door het Autisme Steunpunt van SSOE.
SSOE maakte ook een beleid voor het bieden van carrièreperspectief.
“Bij carrièreperspectief denken veel mensen aan leidinggevende worden”, zegt Marianne. “Maar perspectief is veel meer dan dat. Leerkrachten kunnen zich ook horizontaal ontwikkelen en zich specialiseren in een onderwerp als taal. Ze kunnen rekencoördinator of coach worden. Willen ze zich verticaal ontwikkelen, dan kun je denken aan de stap naar L12-leerkracht, voorheen leraar LC, of teamleider. Naar aanleiding van de vernieuwde cao hebben we een functieboek voor SSOE gemaakt, waarin je dat perspectief terugziet. Voor leerkrachtondersteuners en onderwijsassistenten zijn er nu meerdere salarisschalen, zodat ze stappen kunnen maken. Ook is helder beschreven hoe een medewerker in aanmerking kan komen voor een functie als L12-leerkracht. Zo is voor iedereen duidelijk wat de voorwaarden zijn.”
SSOE wil medewerkers graag helpen om hun ambities waar te maken. Daarom hebben medewerkers regelmatig een gesprek met hun teamleider. Dit is de Digitale GespreksCyclus (DDGC). Tijdens deze gesprekken worden ze uitgedaagd om met hun ontwikkeling aan de slag te gaan. Marianne: “Als medewerkers bepaalde ambities hebben of willen groeien in een specifiek onderdeel van hun werk, dan horen we dat graag. Neem zelf de regie en ga het gesprek aan, dan kijken we samen hoe we die doelen kunnen realiseren.”
Op weg van onderwijsassistent naar leerkracht
Ilse Broeren (35) is een voorbeeld van een medewerker die actief werkt aan haar ontwikkeling. Ze is sinds 2007 onderwijsassistent bij MBS Eindhoven en werkte zes jaar in een onderwijszorggroep. Vervolgens stapte ze over naar het VSO en nu is ze bezig met de Pabo. “Dit is wat ik écht wil.”
Ilse was al jaren onderwijsassistent in een onderwijszorggroep, toen ze werd toegewezen aan een VSO-klas. “Ik was toe aan een nieuwe uitdaging, maar het VSO vond ik erg spannend”, vertelt Ilse. “Mijn eerste reactie was ‘maar dat kán ik helemaal niet!’. De kinderen op het VSO zijn totaal anders dan in de onderwijszorggroepen. Ik wist niet of ik genoeg overwicht had om hen aan te kunnen. Maar ik werd met open armen ontvangen door de twee leerkrachten in mijn klas. Deze collega’s hadden er alle vertrouwen in dat het me ging lukken en ze deden alles om me te helpen. Dat vertrouwen zorgde ervoor dat ik in mezelf ging geloven en dat werkte enorm motiverend. Ik bleek op het VSO helemaal op mijn plek te zitten.”
Zelf op avontuur
Ilse werkte met veel plezier en op gelijkwaardige basis samen met de collega’s in haar klas. “Maar er komt natuurlijk een tijd dat je met leerkrachten in een klas staat die een andere manier van werken hebben”, zegt ze. “Als assistent moet je je dan aanpassen. Logisch, maar ik ging me wel afvragen: wil ik de rest van mijn carrière achter een leerkracht staan en me steeds opnieuw aanpassen? Of wil ik een klas draaien op de manier die het beste bij mij past? Ik twijfelde en ik dacht zelfs na over een baan buiten het onderwijs. Tot ik op een dag zelfstandig een hele lesdag mocht draaien. Om negen uur ’s ochtends wist ik al: dit is het, ik wil écht leerkracht worden. Begin dit jaar ben ik gestart op de Pabo, met alle steun van mijn teamleider. Dat bevalt heel goed en ik kijk ernaar uit om me te ontwikkelen tot een volwaardige leerkracht bij MBS Eindhoven.”